Skip to main content

Hoe maak je de perfecte Google Mijn Bedrijf-pagina?

Een van de eerste resultaten die je tegenkomt als je naar een bedrijf zoekt op Google zijn de resultaten in Google Maps: dat is Google Mijn Bedrijf en het eerste dat de mensen zien. Het is dus erg belangrijk dat je hier gelijk een goede indruk achterlaat en dat je als eerste naar boven komt. In deze blog gaan we je alles uitleggen over Google Mijn Bedrijf en hoe je de perfecte Google Mijn Bedrijf-pagina maakt.

Hoe maak je de perfecte Google Mijn Bedrijf-pagina?

Google | Mijn bedrijf
Lokale SEO

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Google Mijn Bedrijf is, zoals Google het zelf beschrijft, ‘een gebruiksvriendelijke, gratis tool waarmee bedrijven en organisaties hun online aanwezigheid kunnen beheren in Google-services, waaronder Google Zoeken en Google Maps.’ Google Maps is dus erg belangrijk om lokaal goed vindbaar te zijn. Zo kun je met Google Mijn Bedrijf de volgende informatie over je bedrijf geven:

  • Algemene informatie
  • Openingstijden
  • Adres
  • Telefoonnummer
  • Website vermelden
  • Beoordelingen
  • Route
  • Foto’s toevoegen

Om een beter beeld van Google Mijn Bedrijf te krijgen, hebben we een aantal voorbeelden.

‘Online marketing Leiderdorp’ in Google Zoeken.

Online marketing Leiderdorp

Google maps: ‘Online marketing Leiderdorp’

Online Marketing Leiderdorp Bedrijfsnaam: Qlikr. Hier zie je rechts het “Knowledge Panel” waar alle nuttige informatie van het desbetreffende bedrijf staat.

Google Mijn Bedrijf Qlikr

Hoe maak je de perfecte Google Mijn Bedrijf-pagina?

Om je Google Mijn Bedrijf-pagina zo goed mogelijk in te richten, hebben we een aantal tips voor je op een rij gezet.

1. Google Mijn Bedrijf aanmaken

Je begint met het aanmaken van een Google Mijn Bedrijf-pagina. Dit kan je gemakkelijk doen via de site van Google. Google leidt je hier goed doorheen en vraagt een aantal algemene vragen. Vul deze zo goed mogelijk in.

Vervolgens wordt er een verificatie opgestuurd per post. Per post krijg je een code, deze code vul je in op je account. Nu ben je klaar om te beginnen!

2. Zorg voor eenheid

Zorg ervoor dat de gegevens die op je website staan overeenkomen met de gegevens die je in Google Mijn Bedrijf hebt ingevoerd. Dit vergroot de kans dat Google jouw vermeldingen zal weergeven in de zoekresultaten.

3. Voeg foto’s toe

Van Google heb je de functie gekregen om foto’s toe te voegen, maak hier dan ook gebruik van. Dit is een mooie kans om je bedrijf aan de buitenwereld te laten zien. Plaats foto’s met hoge kwaliteit. Foto’s van het bedrijf zelf doen het binnen Google Mijn Bedrijf altijd goed.

4. Verzamel beoordelingen/reviews

Een ander belangrijk aspect van Google Mijn Bedrijf is het verzamelen van reviews. Deze reviews kunnen een belangrijke rol spelen in het keuzeproces van een potentiële klant. Deze potentiële klanten vinden het fijn om de meningen van voorgaande klanten te lezen.

Om deze reviews te verzamelen is het belangrijk dat je klanten stimuleert een review achter te laten. Dit kan worden gedaan door middel van een kortingscode.

Stappenplan om klanten een review te laten schrijven:

  • Ga naar de API voor Google Places
  • Zoek naar je bedrijfsnaam
  • Klik op het resultaat voor jouw eigen bedrijf
  • Kopieer de ‘Place ID’ die onder jouw bedrijfsnaam staat
  • Plaats de Place ID achter deze URL: https://search.google.com/local/writereview?placeid=
  • Geef deze link door aan je klanten

5. Voeg producten/diensten toe

Google geeft je de mogelijkheid om producten toe te voegen, zodat deze direct zichtbaar zijn in de zoekresultaten. Via het Google Mijn Bedrijf dashboard kan je naar de optie “producten” navigeren.

6. Gebruik de berichten functie

Met de berichten functie kan de potentiële klant gemakkelijk contact opnemen met het desbetreffende bedrijf. Deze functie staat standaard niet aan, je stelt hem zelf in als je er gebruik van wilt maken. Dit doe je door middel van de app Google Mijn Bedrijf te downloaden op een smartphone.

Als je gebruik gaat maken van deze functie is het belangrijk dat je op tijd reageert op inkomende berichten.

7. Ga aan de slag met posts

Ook is het mogelijk om posts te plaatsen op Google Mijn Bedrijf. Dit is een mooie kans om bijvoorbeeld een post te plaatsen over een vacature die open staat.

8. Blijf innoveren

Google update regelmatig de Google Mijn Bedrijf-pagina en voeg steeds meer functies toe. Zorg ervoor dat je op de hoogte bent van eventuele nieuwe functies. Google kondigt nieuwe functies altijd tijdig aan.

Voordelen van Google Mijn Bedrijf

Local SEO

Google mijn bedrijf geeft een enorme boost aan je local SEO. Gebruikers kunnen nu gemakkelijk veel informatie over jouw bedrijf verkrijgen.  Ze kunnen snel op zoeken naar hoe laat je winkel is geopend, het telefoonnummer van je bedrijf, de locatie en nog veel meer functies die gunstig zijn voor je lokale seo, algemene informatie over je bedrijf.

Recensies verzamelen

Door je aan te melden bij Google Mijn Bedrijf kunnen je klanten nu recensies achterlaten op je mijn bedrijf pagina. De klanten kunnen een beoordeling geven met hierbij een stukje tekst.

Vragen stellen

Ook kunnen de klanten op je Google Mijn Bedrijf-pagina vragen stellen. Deze vragen kan je via Mijn Bedrijf weer beantwoorden.

Foto’s

Google Mijn Bedrijf geeft je de mogelijkheid om foto’s toe te voegen. Dit is een mooie kans om iets meer over je bedrijf te laten zien en klant te stimuleren om naar je winkel/bedrijf te komen.

Meer inzichten in data en zoekvoorkeuren

Als je een Google Mijn Bedrijfspagina aanmaakt, krijg je direct inzichten in meta data en zoekvoorkeuren van jouw klanten. Met deze informatie kun je verder met je SEO-optimalisatie.

Zien wat wij voor je kunnen betekenen?

Wil je meer weten over Google en bekijken wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op of bekijk onze pagina over Online advertising. Maak gratis en vrijblijvend een afspraak.

Nieuwsbrief

Maandelijks op de hoogte gehouden worden van de laatste trends op gebied van online marketing? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Naam
E-mail