Skip to main content

Jouw doelgroep bereiken met Meta adverteren

Meta (Facebook en Instagram) verandert regelmatig de targetingmogelijkheden van het adverteren. De veranderende wet- en regelgeving en maatschappelijke discussies liggen hieraan ten grondslag. Hoe stel jij het beste jouw doelgroep in? We vertellen je wat de mogelijkheden zijn.

De doelgroep instellen

Bij het instellen van je doelgroep kan je kiezen uit een brede doelgroep of een aangepaste doelgroep. Door een pixel en/of een API conversiepixel kun je retargetingcampagnes maken en ook vergelijkbare doelgroepen instellen. Om de doelgroep in te stellen, heb je de volgende mogelijkheden:

Brede doelgroep: op basis van demografische gegevens, interesses en gedrag. Demografische gegevens zijn locatie, leeftijd en geslacht. Makkelijke targetingopties om je doelgroep iets specifieker te maken. Maar je kunt ook bepaalde interesses of gedrag selecteren, bijvoorbeeld reizen, kleding, getrouwd, werkloos, etc.

Aangepaste doelgroep: op basis van je klantenlijst, websitebezoekers of betrokkenheid op Facebook/Instagram. Deze doelgroep heeft al eerder interactie met je bedrijf gehad. Op deze manier komen ze nog een keer met je in aanraking en zijn ze ontvankelijker voor een advertentie.

Vergelijkbare doelgroep: hierbij wordt door Meta een doelgroep samengesteld die sterk lijkt op een bestaande doelgroep op basis van bijvoorbeeld je klantenlijst of websitebezoekers. Nieuwe potentiële klanten zien je advertenties en zijn waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in je bedrijf, omdat ze lijken op je huidige doelgroep.

Externe bronnen

Wat kun je naast bovenstaande nog meer doen om jouw potentiële klanten te bereiken? Je kan gebruikmaken van externe databases. Zo bieden sommige bedrijven de optie om datalijsten te selecteren om zo over nog specifiekere doelgroepen te beschikken. Bij inschrijving hebben mensen die in deze databases zitten toestemming gegeven voor het delen van hun data, inclusief het gebruik hiervan voor marketingdoeleinden. Jij kiest bepaalde criteria voor jouw doelgroep waarna een klantenlijst wordt samengesteld.

Een andere optie om extern je doelgroep samen te stellen, is bestandsverrijking. Je levert je eigen klantenlijst aan en het bedrijf match deze met de data die zij hebben. Of wat vergelijkbaar is met een vergelijkbare doelgroep bij Meta, het bedrijf voegt data toe wat aansluit op jouw doelgroep en wat ook relevant zou kunnen zijn. Doordat je nieuwe klantenlijst meer kenmerken bevat, vergroot je de waarde ervan en krijg je relevantere doelgroepen.

Voordelen van andere databronnen

Als je je wilt richten op een specifieke doelgroep die je niet in kan stellen bij Meta, kan het interessant zijn om gedetailleerde doelgroepen in te zetten via externe bronnen. Bijvoorbeeld huisvrouwen met kinderen in de basisschoolleeftijd die zich oriënteren op een parttime baan. Of mannen boven de 50 jaar die van wijn houden en woonachtig zijn binnen 10 kilometer rondom Leiden. Dit kan je niet instellen via Meta, dus zal je een externe bron moeten raadplegen.

Conclusie

Het voordeel van adverteren via Meta is dat je de advertenties breed kunt inzetten, wat jouw doel ook is. Zo kun je o.a. kiezen uit de marketingdoelstellingen merkbekendheid, verkeer naar je website, leads genereren of appinstallaties promoten. Belangrijk daarbij is natuurlijk dat je de juiste doelgroep bereikt. Met de targetingmogelijkheden kom je een heel eind. Wel geeft Meta aan dat er steeds meer interesse targetingopties gaan verdwijnen en ze op een gegeven moment niet meer bruikbaar zijn. Wil je het nog gerichter, dan kan je denken aan externe bronnen.

Ook online opvallen?

Wil je adverteren via Facebook en Instagram, maar weet je niet hoe? Wij hebben de kennis in huis! Neem contact met ons op en maak een vrijblijvende afspraak om de mogelijkheden te bespreken.

Nieuwsbrief

Wil jij op de hoogte gehouden worden wanneer er een nieuwe blog online komt? Schrijf je dan in voor de Qlikr nieuwsbrief.

Naam
E-mail

Nieuwsbrief

Maandelijks op de hoogte gehouden worden van de laatste trends op gebied van online marketing? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Naam
E-mail