Hoe begin ik met e-mail marketing?

Waarschijnlijk krijg jij ook mailtjes van bedrijven waarin aanbiedingen, nieuwe producten etc. staan. Wat is deze e-mail marketing en hoe begin ik met e-mail marketing?

Hoe begin ik met e-mail marketing?

E-mail | Marketing

Wat is e-mail marketing?

E-mailmarketing is een marketingstrategie, waarbij e-mail wordt ingezet om klanten aan je bedrijf te binden. Deze klanten wil je ook behouden en uiteindelijk je product of dienst aan diegene verkopen. Ondanks de grote opkomst van social media is e-mail marketing nog steeds erg interessant. Hiervoor is het erg belangrijk dat je het middel goed inzet.

De meest gebruikte vorm van e-mail marketing is informatieve nieuwsbrieven en productmailings versturen.

Hoe begin ik met e-mail marketing?

Om de vraag: Hoe begin ik met e-mail marketing goed te kunnen beantwoorden is het belangrijk dat je allereerst een e-mail-marketingsoftware afsluit. Met zo’n software kan je gemakkelijk mails versturen naar een vaste groep mensen.

Er zijn veel verschillende softwares. De grootste verschillen zitten voornamelijk in de prijzen en functionaliteiten. De bekendste softwares zijn: Spotler, Mailchimp.

Vervolgens moet je e-mailadressen gaan verzamelen. Dit kan op verschillende manieren worden gedaan. Denk hierbij aan een nieuwsbrief-aanmeldformulier op elke pagina van je site, organiseer een winactie waar mensen hun e-mailadres moeten achterlaten, geef mensen content in ruil voor zijn of haar e-mailadres. Denk hierbij aan een gratis e-book of whitepaper met tips en tricks..

Zorg ervoor dat je niet in de spambox terecht komt.

  • Zorg voor een goede verhouding tussen afbeeldingen en tekst. Te veel afbeeldingen in een nieuwsbrief kunnen ervoor zorgen dat de mail in de spam terecht komt.
  • Zorg ervoor dat er een goed contrast is tussen tekst en achtergrondkleur. De teksten moeten goed leesbaar zijn
  • Verstuur alleen nieuwsbrieven naar mensen die toestemming hebben gegeven.
  • Gebruik een bekende afzendernaam, gebruik ook een antwoordadres dat daadwerkelijk werkt
  • Gebruik in het onderwerp van je mail niet alleen maar hoofdletters.
  • Verzend niet te vaak, maar ook niet te weinig. Te veel versturen van mails, zorgt er voor dat mensen zich gaan uitschrijven of je mailing als spam rapporteren.
  • Verzend niet vanaf je eigen e-mailadres naar je eigen e-mailadres
  • Maak geen gebruik van gratis e-mails, zoals gmail.com, hotmail.com, yahoo.com.

Deel waardevolle en relevante content

Zorg ervoor dat je content zich kan onderscheiden van andere e-mailcampagnes. Zorg voor een meerwaarde voor de klant. Dit kan gedaan worden met:

  • Informatieve teksten
  • Kortingscodes
  • Nieuwe producten aankondigen
  • Populaire producten

Maak het persoonlijk

In de softwarepakketten heb je vaak ook de mogelijkheid om de e-mails te personaliseren. Zo kun je een e-mail laten beginnen met de voornaam van de desbetreffende persoon. Ook kun je automatisch berichten instellen. Een voorbeeld van zo’n automatisch bericht is een automatische mail met een kortingscode versturen als iemand jarig is.

Analyseer voor betere email campagnes

Ten slotte is het belangrijk dat je na afloop van de email campagne gaat kijken naar de resultaten. Hoe kan je in de toekomst nog meer uit de campagnes halen? Wat kan in de toekomst beter?

Voordelen van e-mail marketing

  • De kosten zijn laag
  • Overal bereikbaar
  • Groot bereik (afhankelijk van je e-mail lijst)
  • Continu in ontwikkeling
  • Eenvoudig en snel te versturen
  • E-mail wordt beter gelezen dan social media
  • Persoonlijk contact

Zien wat wij voor je kunnen betekenen?

Wil je meer weten over e-mail marketing en bekijken wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op. Maak gratis en vrijblijvend een afspraak.