Skip to main content

Wat is engagement rate?

Engagement rate is de verhouding tussen betrokken sessies en het totale aantal sessies op een website. Dit percentage geeft een nauwkeurige indruk van hoe bezoekers omgaan met een website.

Vroeger werd er gekeken naar bounce rate. Dit vertegenwoordigt het percentage bezoekers dat een site betreedt en vervolgens verlaat, zonder door te klikken naar andere pagina’s op dezelfde site. Maar sinds de laatste update van Google Analytics wordt er niet meer gekeken naar bounce rate, maar naar engagement rate. Dit is omdat de nauwkeurigheid en betekenis van bounce rate vaak zeer twijfelachtig is.

Bij veel website-inhoud kan bounce rate misleidend zijn. Wanneer gebruikers bijvoorbeeld klikken op een informatief artikel dat ze via een Google-zoekopdracht hebben bereikt, lezen ze vaak het hele artikel, vinden daarin het antwoord dat ze zoeken en verlaten vervolgens de pagina zonder verder te hebben geklikt. In dit geval is het echter niet waar dat de gebruiker de inhoud waarnaar hij op zoek was niet heeft gevonden.

Engagement rate

Het verhogen van je engagement rate zorgt voor een betere gebruiksvriendelijkheid

7 Tips om de betrokkenheid op je website te vergroten

  1. Verbeter de paginasnelheid

Een trage website zorgt voor frustratie en zorgt ervoor dat mensen sneller wegklikken. Dit zorgt dus voor een hogere bounce rate en een lagere betrokkenheid (engagement). Een lage snelheid kan bijvoorbeeld komen door te grote media op de pagina. Om de snelheid van je website te meten zijn er verschillende tools beschikbaar, bijvoorbeeld de pagespeed tester van Google. Deze tool geeft ook de oorzaak aan van een lage snelheid.

pagespeed Qlikr

  1. Verruim de tevredenheid van de intentie

Nog een manier om je engagement rate te verhogen, is om je intentie-tevredenheid te vergroten. Wat bedoelen we hiermee? Voldoen we aan de intentie waarvoor mensen in de eerste plaats naar je site zijn gekomen? Het komt vaak voor dat een titel bezoekers nieuwsgierig maakt, maar dat het artikel niet biedt wat de bezoeker verwacht bij het lezen van de titel. Dit zorgt dan voor een verhoging van je bounce rate. Zorg daarom voor eerlijke en heldere titels als je de betrokkenheid wil verhogen.

  1. Slimme CTA’s (Call to actions)

Iedere pagina heeft een eigen doel. Wanneer mensen wegklikken na het zien van je webpagina is er misschien iets mis met je call to action. Bezoekers vinden het immers niet nodig om door te klikken. Kijk daarom nog eens goed naar je call to action en zorg voor goede en duidelijke doorklikmogelijkheden.

  1. Maak de lezer nieuwsgierig

Geef niet al je informatie in één keer weg, maar maak de lezer nieuwsgierig. Op deze manier verhoog je de betrokkenheid en de tijd dat iemand op je website besteedt. Mensen klikken vaker door wanneer ze langer op een website besteden. Dit betekent dus een hogere engagement.

  1. Maak het zoeken op de site eenvoudig

Maak het zoeken op je website eenvoudig en voor de hand liggend. Mensen haken snel af als ze iets niet kunnen vinden. Zorg daarom dat de site eenvoudig in elkaar steekt en dat de lay-out van je website ook eenvoudig te gebruiken is.

  1. Voeg media toe

Pagina’s met video’s, afbeeldingen en verschillende media hebben meestal een hogere betrokkenheid dan pagina’s die dat niet hebben. Vooral pagina’s met een mix van media doen het goed. Let hierbij wel op dat het niet te veel de snelheid van je pagina beïnvloedt.

  1. Verminder dode klikken

Wanneer mensen ergens op klikken waarvan ze denken dat het een link of knop is en het niet werkt, spreek je van dode klikken. Ze raken een element op je site, misschien een afbeelding of een tekst met een andere kleur waarvan ze denken dat het een oproep tot actie is. Dode klikken kunnen frustratie brengen bij de bezoeker en zorgen dat ze wegklikken. Om erachter te komen waar deze dode klikken zijn, kun je verschillende software gebruiken, zoals Hotjar of Microsoft Clarity. Deze software kan door middel van heat-tracking of heat-mapping laten zien waar de dode klikken zitten.

Bekijk onze pagina over SEO en zie wat wij voor je kunnen betekenen om op te vallen in Google. Maak gratis en vrijblijvend een afspraak en we gaan samen naar je website kijken.

Zien wat wij voor je kunnen betekenen?

Bekijk onze pagina over SEO en zie wat wij voor je kunnen betekenen om op te vallen in Google. Maak gratis en vrijblijvend een afspraak en we gaan samen naar je website kijken.

Nieuwsbrief

Maandelijks op de hoogte gehouden worden van de laatste trends op gebied van online marketing? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Naam
E-mail