Skip to main content

10 online trends voor 2023: van graphic design tot digital marketing

Ook 2023 brengt weer flink wat trends. Sommige nemen we mee uit 2022 en sommige zijn nieuw. We geven je een overzicht van de 10 trends voor 2023. We kijken naar trends op het gebied van graphic design, digital marketing en online marketing.

Graphic design

1. Gen Z
Waar duidelijk werd dat de millennial de afgelopen jaren voorstander was van veel witruimtes en less is more, neemt Gen Z de taak over dit volledig te veranderen. Met felle kleuren en snelle content geven ze een draai aan de eerdere voorkeuren. Veel retro, jaren 80/90 zie je steeds meer terug. Iets wat Gen Z dan toch weer van de millennials overneemt.

2. Een vleugje kleur
Waar een aantal jaar geleden al de verandering van light naar dark was, waarbij op websites de basis zwart werd, wordt er nu weer kleur toegevoegd. Niet zomaar kleur, felle opvallende neon kleuren maken hun entree in graphic design! Het geeft een professionele noch speelse uitstraling. Ook in 2023 een trend om achteraan te gaan. 

3. Meer tekst dan beeld
Wanneer voor een unieke typografie is gekozen, moet deze natuurlijk een plek op de website krijgen waar deze zijn volledige shine pakt, de homepage. We gaan een trend zien waarbij we van onleesbare tekst door beeld, plaats maken voor grote, sprekende tekst waarbij een statement wordt gemaakt. (Website: MoreSleep.net)

4. AI overname
Waar we eerder dachten dat onze menselijke creativiteit en intelligentie niet overtroffen kon worden, hebben we het goed mis. Verschillende AI-generators, zoals DALL•E Open AI en Open AI GPT, hebben het tegendeel wel bewezen. Je kan hele blogs en bijvoorbeeld schilderijen laten maken in een mum van tijd. Een beetje spannend, niet?

Digital marketing

5. Snackable content
Korte video’s zijn super populair. Met natuurlijk TikTok als meest voor de hand liggend voorbeeld. Maar vooral YouTube shorts heeft een aanzienlijke intrede gemaakt. Met maar liefst 1,5 miljard actieve gebruikers per maand en dagelijks meer dan 30 miljard weergaven! Dit bewijst dat er enorme behoefte is aan korte, snackable content. (Afbeelding: YouTube shorts – Picnic Online Boodschappen)

6. Again and again Gen Z
Aansluitend op bovenstaande trend toch nog even inhaken vanuit digital marketing oogpunt op Gen Z. Dit is de eerste generatie die volledig is opgegroeid met toegang tot het internet. De manier waarop ze online navigeren blijft evolueren. Waarmee je bij Gen Z echt scoort, is aansluiten op hun steeds veranderende behoefte. Wees dynamisch, visueel en innovatief. 

7. Duurzaamheid
In 2023 geven mensen nog meer om duurzaamheid dan in 2022. Ze verwachten dat merken hen helpen met het maken van duurzame keuzes.

Online marketing

8. Influencer marketing
De afgelopen jaren heeft influencer marketing al flink zijn vruchten afgeworpen. Ook in 2023 zal deze manier van marketing blijven groeien. Het is een online vorm van mond-tot-mond reclame. De kracht van influencer marketing is het vertrouwen in de influencer vanuit de doelgroep en gerichte targeting. Influencers hebben vaak een specifieke doelgroep waar ze zich op richten, wat betekent dat je met influencer marketing gerichter je doelgroep kunt bereiken. Dit blijkt van grote waarde in 2023.

9. Interactieve content
Er zit een stijging in interactieve content. Interactieve content is een vorm waarbij het van de lezer vereist iets van interactie uit te voeren. Dit kan een poll zijn of een quiz. Het is effectief, want het zorgt voor een hogere betrokkenheid. Het maakt het mogelijk om waardevolle informatie te verzamelen terwijl je een onvergetelijke ervaring bij de doelgroep achterlaat. Ook zorgt het voor het verhogen van merkbekendheid en loyaliteit.

10. Social responsibility

Los van de verwachting van bedrijven om rekening te houden met het milieu en de planeet, zijn consumenten zich hier zelf ook steeds meer bewust van. Bij aankopen zijn ze zich bewust van de sociale en ecologische impact. Sterker nog, ongeveer 73% van de consumenten zegt meer te willen betalen voor een product als dit van een duurzaam merk is. Dus los van de verwachting voor verantwoordelijkheid van bedrijven, neemt de klant deze zelf ook. 

Onderscheid je met deze trends

Er zijn veel trends waar je naar kan uitkijken voor 2023. Met de hierboven genoemde graphic design, digital marketing en online marketing trends heb je genoeg om je in te verdiepen. Neem de bovenstaande trends op in jouw marketingstrategie en onderscheid je op deze manier van je concurrent. Maar wees wel uniek en creatief met je stijl en ideeën.

Zien wat wij voor je kunnen betekenen?

Wil je meer weten over het beheer van social media en bekijken wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op. Maak gratis en vrijblijvend een afspraak.

Nieuwsbrief

Maandelijks op de hoogte gehouden worden van de laatste trends op gebied van online marketing? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Naam
E-mail