Online wervingscampagne voor McDonald’s Schiphol

McDonald’s Schiphol is voortdurend op zoek naar personeel. Online aanwezigheid is daarom extra belangrijk. Qlikr heeft hierbij geholpen.

McDonald's Schiphol

McDonald’s Schiphol heeft drie vestigingen op en om de luchthaven. Op deze vestigingen zijn ze vrijwel altijd op zoek naar nieuw personeel. De opdracht voor Qlikr was eenvoudig: ontwikkel een online wervingscampagne. Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Het personeel van McDonald’s Schiphol is divers. Man, vrouw, jong en oud. Maar hoe en met welke boodschap bereiken we ze?

McDonald's Schiphol | qlikr

Skills

  • Meta
  • Social media
  • Pinterest Ads
  • YouTube
  • Online Adverteren (SEA)
  • Marktplaats Ads

Plan van aanpak

Hoe pakt Qlikr dit aan? We beginnen altijd met een strategisch plan. Centraal staat hier wie is de doelgroep, waar is de doelgroep actief (kanaalkeuze) en hoe versterkt de boodschap het kanaal; of terwijl wat gaan we communiceren.

Doelgroep

Bij het opzetten van een online campagne begin je met de doelgroep. Wie moeten we bereiken? En waar zit de doelgroep? Voor McDonald’s Schiphol is dit breed. De focus ligt op de volgende doelgroepen:

  • 18-24 jaar
  • 25-34 jaar
  • 35-44 jaar
  • 45+

Qua locatie nemen we een straal van 15 km rondom Schiphol. Schiphol is een goed te bereiken locatie. Het salaris bij McDonald’s Schiphol is hoger dan andere filialen. Toch moeten de kosten van vervoer opwegen tegen het hogere salaris wat je hier kunt verdienen. Om deze reden ligt de focus van de campagne op de omgeving rondom Schiphol.

Kanaalkeuze

Vervolgens hebben we gekeken welke kanalen goed aansluiten. Om een brede doelgroep te bereiken zijn de kanalen ook uitgebreid:

  • Google Ads (display en YouTube)
  • Meta ads: Facebook en Instagram
  • Pinterest
  • Marktplaats

Leeftijd speelt in veel gevallen mee waar iemand online actief is. Het Google netwerk wordt door bijna iedereen gebruikt, hier zetten we dus ook in op alle leeftijdscategorieën. Op social media is dit anders. Voor de oudere doelgroep 35+ hebben we gekozen voor Pinterest, Marktplaats en Facebook. Bij 18-34 jaar hebben we ons meer gericht op Instagram en YouTube.

Campagne

Op de verschillende kanalen hebben we campagnes opgezet. Hiervoor hebben de video’s gemaakt met beeldmateriaal van mensen uit de desbetreffende leeftijdscategorie. Dit was belangrijk, omdat McDonald’s vaak wordt geassocieerd met jonge mensen en we met deze campagne juist ook andere doelgroepen willen aanspreken. Zo zien ze dat ook hun leeftijdsgenoten bij McDonald’s werken. Daarnaast komen de USP’s duidelijk naar voren, waaronder dat dit de best betalende McDonald’s van Nederland is. Dat was dan ook meteen het campagne idee. Wat kun je allemaal doen met het geld dat je hier verdient? Waar spaar jij voor?

Resultaten

De online campagne loopt nog volop, maar wat tussentijdse resultaten: op Meta heeft de campagne een CTR van 3,4% en een CPC van € 0,29. Op Google Ads zien we dat de video’s gemiddeld ruim 80% volledig worden bekeken. Ook zien we hier een conversiepercentage van bijna 14%.

Wat kan Qlikr voor jou betekenen?

Ben jij op zoek naar een te gekke wervingscampagne? We komen graag met je in gesprek. We drinken graag vrijblijvend een kop koffie om te sparren over hoe we jouw social media beheer kunnen verbeteren.