Skip to main content

Instagram-caption is een beschrijving die je bij de foto zet die je hebt geplaatst. Deze beschrijving lijkt slechts een bijzaak, maar is van groot belang. Met de Instagram-captions zorg je voor interactie met je volgers. Verder beïnvloed je ook je conversieratio. In dit artikel leggen we je alles uit over hoe jij je Instagram captions kunt verbeteren.

Instagram captions: Zo schrijf je de perfecte captions

Instagram captions: Zo schrijf je de perfecte captions

Instagram-caption | creëer interactie met je volgers
Instagram Qlikr

Hoe begin ik mijn Instagram captions?

De eerste zin zegt al gelijk veel over de post die je gedaan hebt. Het is daarom ook belangrijk om sterk te beginnen. De lezer beslist na het lezen van de eerste zin of hij blijft lezen of niet. Trek dus onmiddellijk de aandacht en vertel direct waar het over gaat. Je wilt niet dat mensen afhaken. Organiseer je een winactie? Wees niet bang om dit in hoofdletters te schreeuwen.

Denk goed na over waarom jouw volgers je volgen. Volgen ze je omdat ze geïnteresseerd zijn in jouw leven? Begin dan gelijk met de belangrijkste update in je leven en maak ze daarna nieuwsgierig naar de backstory.

Hoe lang moeten mijn Instagram captions zijn?

De lengte van een caption is erg belangrijk. Je wilt dat de lezer niet afdwaalt en door blijft lezen. Bij het maken van een lange caption is het erg belangrijk dat de caption goed is opgebouwd en dat je de lezer geïnteresseerd houdt. Onnodige informatie en woorden laat je achterwegen.

Houd er rekening mee dat Instagram alleen de eerste paar regels toont en daarna de caption afbreekt. De lezer moet dan op “meer” klikken om verder te lezen. Ga je voor de veilige weg? Kies dan voor een korte caption, zodat je niet wordt afgebroken.

Kies je wel voor een lange caption? Zorg dan voor een goed overzicht. Er moet voor de lezer een duidelijk overzicht in zitten. Geen lange lap tekst.

Hoe zorgen mijn Instagram captions voor interactie met mijn volgers?

Om interactie te creëren met je ze volgers, wil je dat ze langer naar je berichten kijken, je wilt dat ze een reactie achterlaten, je bericht liken of zelfs delen.

Hoe doe je dit? Ga met je volgers in gesprek. Stop een vraag in het einde van je caption? Vraag ze naar hun mening of laat ze vrienden taggen. Af een toe een call to action toevoegen is dan ook echt een must. Het is een middel om je volgers actief te houden.

Hieronder zie je hoe Ziggo sport zijn volgers naar een mening vraagt.

Ook kan een call to action leiden tot extra conversie. Vertel je in je caption over een bepaald product of een artikel op je website? Stuur ze dan gelijk door naar de link in je bio om dit te kunnen bekijken.

Hieronder zie je hoe Qlikr verwijst naar een link in de bio.

Welke hashtags moet ik gebruiken?

Hashtags gebruiken is altijd goed. Dit is een manier om mensen te bereiken die jou niet volgen. Dit gebeurt via de verkennen pagina.  Het is belangrijk dat je hashtags uitkiest die relevant zijn voor jouw bericht. Je wilt immers dat mensen op jouw pagina komen met dezelfde interesses.

Ga voor jezelf bedenken wat goed past bij je doelgroep en kijk ook naar de concurrent. Heb je bijvoorbeeld een food pagina, waar je allerlei leuken recepten op deelt? Dan zullen de hashtags, zoals #bakken, #koken, #recepten, #’naam van het gerecht’ het altijd goed doen.

Tenslotte is het ook belangrijk dat je korte hashtags gebruikt. Niemand gaat op lange hashtags zoeken. Ook zoekt niemand naar ingewikkelde hashtags. Houd het dus simpel en kort. Ook kan je het best de hashtag in een aparte reactie zetten.

Hoe zorg ik voor persoonlijkheid in mijn Instagram captions?

Het is handig om al je Instagram captions op te slaan. Dit maakt het makkelijker om jouw eigen schrijfstijl aan te houden, en je kunt altijd kleine stukjes tekst hergebruiken. Dit geldt ook voor hashtags. Je kunt altijd een aantal hashtags gebruiken die kenmerkend zijn voor jouw merk.

Ontwikkel je eigen style voor je captions. Je kan dit bijvoorbeeld doen door een aantal woorden vaker te laten terugkomen of gebruik maken van een bepaalde tone of voice. Dit kan ook gedaan worden met emoji’s.

Hieronder zie je een bericht die gebruik maakt van emoji’s passend bij het bericht. Dit maakt de post persoonlijker.

Neem de tijd om je Instagram captions te verzinnen

Dwing jezelf niet om binnen een half uur een goede Instagram caption te schrijven, omdat het bericht online moet. Begin op tijd, en maak eventueel gebruik van een Instagram-planner zoals Later of maak je eigen planning.  Hierdoor zal je minder druk ervaren voor het plaatsen van een bericht.

Aan de slag!

Na het lezen van dit artikel kan je zelf een goede caption verzinnen bij jouw Instagram berichten.  Test vooral verschillende captions uit. Wat werkt wel en wat werkt niet voor? Je kunt dit evalueren aan de hand van de statistieken van jouw Instagram account.

Zien wat wij voor je kunnen betekenen?

Bekijk onze pagina over Online Advertising en zie wat wij voor je kunnen betekenen met adverteren op social media. Maak gratis en vrijblijvend een afspraak.

Nieuwsbrief

Maandelijks op de hoogte gehouden worden van de laatste trends op gebied van online marketing? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Naam
E-mail