Skip to main content

Hoe doet social media het nu?

Het gebruik van social media is de afgelopen jaren alleen maar toegenomen. Maar welk platform is op dit moment het grootst? En wie groeit het snelst? Lees het in deze blog!

Instagram

Kevin Systrom en Mike Krieger zijn de bedenkers van Instagram. Het begon als een app om foto’s te maken onder de naam Burbn, maar al snel werd het omgebouwd naar een app om foto’s te delen. De naam Instagram is een combinatie van de woorden instant camera en telegram. In 2012 werd Instagram gekocht door Facebook (Meta) waarna je in 2013 ook video’s kon delen op Instagram. Tegenwoordig is het een uitgebreid platform waar je van alles op kunt delen en waar je gebruik kunt maken van allerlei soorten filters.

Dit is hoe Instagram het nu doet:

  • Ruim 1 miljard maandelijks actieve gebruikers wereldwijd
  • 6 miljoen Nederlandse gebruikers (Bron: Newcom, 2022)

Facebook

Facebook is in 2004 opgericht door Mark Zuckerberg. Het bedrijf valt sinds eind 2021 onder Meta. Ook WhatsApp en Instagram vallen nu onder Meta. Op Facebook kan je van alles doen, van een foto/video plaatsen tot lid worden van een groep. Je kan er zelfs je spullen verkopen. Maar zelfs ondanks al deze functies, zakt het bedrijf dit jaar voor het eerst in het aantal dagelijkse gebruikers.

Een aantal getallen:

  • Rond de 2,9 miljard gebruikers wereldwijd (Bron: Statista, 2022)
  • 3 miljoen Nederlandse gebruikers (Bron: Newcom, 2022)

LinkedIn

LinkedIn is een sociaal platform dat voornamelijk is gefocust op professioneel netwerken, dat is iets anders vergeleken met de andere social media. Het platform is bedoeld om bijvoorbeeld een nieuwe baan te vinden of met mensen van binnen of buiten jouw vakgebied te kunnen praten. Ook kan je op LinkedIn een bedrijfspagina maken. Zo kan je je medewerkers en volgers op de hoogte houden van de plannen van je bedrijf.

De statistieken van LinkedIn:

  • LinkedIn heeft nu 5 miljoen Nederlandse gebruikers (Bron: Newcom, 2022)
  • 800 miljoen gebruikers wereldwijd in meer dan 200 landen en regio’s (Bron: LinkedIn, 2022)

Twitter

Twitter is in 2006 opgericht en is gemaakt om korte berichten te delen. Tot 2017 waren dat maar 140 karakters per bericht (ook wel een tweet genoemd). In 2017 hebben ze het maximaal aantal karakters verdubbeld naar 280. Ook kan je foto’s, video’s en polls in een bericht gebruiken. Ook heeft Twitter een functie genaamd ‘retweeten’, hiermee kan je het bericht van iemand anders op jouw pagina delen. Op deze manier is het mogelijk een grotere groep mensen te bereiken.

Het aantal gebruikers van Twitter:

  • Op dit moment zijn er 3,5 miljoen Nederlandse gebruikers actief op Twitter (bron: Coosto, 2022)
  • Wereldwijd heeft Twitter rond de 270 miljoen gebruikers (bron: nl, 2022)

TikTok

TikTok is in 2016 gelanceerd op de Chinese markt onder de naam “Douyin”. In 2017 is het internationaal gegaan en uitgegroeid tot één van de snelst groeiende platformen op dit moment. Bekend geworden door korte filmpjes die voornamelijk grappig zijn of te maken hebben met dans. De filmpjes konden voorheen alleen 15 seconden of 60 seconden lang zijn, maar in juli heeft TikTok dat verdrievoudigd door een limiet van 3 minuten in te stellen. En het bleef daar niet bij, want ondertussen kan je al video’s van 10 minuten lang posten. TikTok maakt het heel makkelijk om zelf je video te bewerken, je kan gebruikmaken van handige functies waardoor je muziek, tekst en filters in je posts kan gebruiken.

TikTok groeit op dit moment heel hard:

  • In Nederland zijn het aantal gebruikers explosief gestegen. Zo waren er in 2020 nog 1,7 miljoen gebruikers, ondertussen zijn dat er al ruim 3 miljoen (bron: Newcom, 2022)
  • Wereldwijd heeft TikTok nu iets meer dan een miljard gebruikers (bron: NOS, 2022)

YouTube

YouTube is in 2005 gelanceerd en werd al snel een van de meest gebruikte websites. Het platform is bedoeld voor video’s, maar er is tegenwoordig ook een optie om een foto te delen, dit wordt alleen niet veel gebruikt. Je kan op YouTube videos liken/disliken, een comment achterlaten en je abonneren op je favoriete kanalen. Natuurlijk kan je ook zelf video’s maken, en als je dit goed doet, kan je er zelfs je beroep van maken.

Dit is hoe de nummer 2 in de sociale media ervoor staat:

  • YouTube heeft wereldwijd meer dan 2 miljard gebruikers. Samen kijken die ruim 1 miljard uur aan video’s per dag en wordt er voor meer dan 500 uur aan beeldmateriaal geüpload per minuut. (bron: Trouw, 2022)
  • In Nederland heeft YouTube ongeveer 9,3 miljoen gebruikers. (bron: Newcom, 2022)

Snapchat

Snapchat is in 2011 opgericht en al snel uitgegroeid tot een bekend platform. Het onderscheidt zichzelf van andere media door niet alleen foto’s en video’s te delen, maar door de foto’s en video’s maar tijdelijk zichtbaar te maken. Ook berichten die je naar bekenden stuurt zijn na openen weg. Overigens kan je vrienden toevoegen. Daardoor kan je hun locatie zien en zij die van jou. Net zoals TikTok maakt Snapchat het heel eenvoudig om de foto’s en video’s te bewerken. Je kan gemakkelijk een leuk filter gebruiken en op de foto/video schrijven.

Hoeveel gebruikers heeft Snapchat:

  • Snapchat groeit snel en heeft ondertussen al 360 miljoen gebruikers wereldwijd (bron: Coosto, 2021)
  • In Nederland hebben ze het afgelopen jaar ruim 26% meer gebruikers gekregen. Van de 2,6 miljoen in 2021 hebben ze ondertussen al 3,2 miljoen gemaakt (bron: Coosto, 2021)

Welk social media platform is nu het grootst in Nederland?

Uit onderzoek van Newcom (2022) blijkt dat er nu 13,7 miljoen social mediagebruikers zijn ouder dan 14 jaar. Ze zijn over het algemeen actiever geworden en besteden meer tijd op social media. Een lijst van de meest gebruikte social media in Nederland:

  1. WhatsApp (12,5 miljoen gebruikers)
  2. Facebook (10,3 miljoen gebruikers)
  3. YouTube (9,3 miljoen gebruikers)
  4. Instagram (6,6 miljoen gebruikers)
  5. LinkedIn (5 miljoen gebruikers)
  6. Pinterest (4,2 miljoen gebruikers)
  7. Twitter (3,5 miljoen gebruikers)
  8. Snapchat (3,2 miljoen gebruikers)
  9. TikTok (3 miljoen gebruikers)

Onderzoek social media

Uit het onderzoek is ook gebleken dat Facebook het enige platform is dat gebruikers heeft verloren. TikTok daarentegen is gegroeid met maar liefst 75%. Ook Twitter en Snapchat hebben er veel gebruikers bij gekregen. Twitter is gestegen met 22% en Snapchat met 23%. Instagram is ook gegroeid, zij hebben nu 11% meer gebruikers.

Social media 2021 - 2022 Welke leeftijdsgroepen gebruiken welke social media?

Ieder social mediaplatform heeft zijn eigen gebruikers. Hier kan je rekening mee houden als je een bepaalde doelgroep wilt bereiken. Maar wie zit nou waar? Het onderzoek van What’s Happening Online 2022 van Ruigrok Netpanel doet het uit de doeken.

Laten we beginnen met de ‘digitieners’, ook wel generatie Z genoemd. We hebben het dan over leeftijden van 14-24 jaar. In deze leeftijdsgroep is TikTok het hardst in opkomst. Ruim 50% van deze leeftijdsgroep gebruikt TikTok regelmatig. Een top 3 van de meest gebruikte sociale media door generatie Z:

  1. Op 1 staat Instagram met een ruime meerderheid. Zo’n 80% gebruikt de app regelmatig en het ziet er niet naar uit dat dat snel gaat veranderen.
  2. Op nummer 2 staat Snapchat. Met 68% van de jongeren die de app gebruiken is het de op 1 na meest gebruikte app.
  3. Op nummer 3 hebben we dan natuurlijk TikTok. Deze nieuwkomer stijgt al snel boven andere sociale media uit. Als het zo doorgaat duurt het waarschijnlijk niet lang totdat ze Snapchat voorbijgaan.

De millennials, 25 tot 39 jaar. Deze leeftijdsgroep maakt ook steeds meer gebruik van TikTok, ook al is het nog maar 15% die de app gebruikt. Hier een top 3 van de meest gebruikte sociale media onder de millennials:

  1. Op 1 staat hier Facebook met zo’n 67%. De app is nog steeds erg populair in deze leeftijdsgroep en dat zal het waarschijnlijk ook nog wel even blijven.
  2. Op 2 staat Instagram met 57%. De app wordt onder deze leeftijdsgroep een stuk minder gebruikt dan onder de digitieners, maar is nog steeds een van de grootste.
  3. Op 3 staat LinkedIn met 43%. De app wordt hier steeds vaker gebruikt, omdat deze groep volop aan hun carrière werkt.

Generatie X, de 40- tot 59-jarigen. Deze groep gebruikt eigenlijk dezelfde platformen als de millennials, alleen een stukje minder. Hier een top 3:

  1. Op 1 Facebook met 69%.
  2. Op 2 Instagram met 42%
  3. Op 3 LinkedIn met 36%

En dan komen we bij de oudste leeftijdsgroep. De babyboomers, 60 tot 75 jaar. Deze groep gebruikt sociale media eigenlijk alleen maar om in een besloten groep te communiceren. De  top 3 van de babyboomers:

  1. Op 1 staat wederom Facebook. Met zo’n 66% is het by far de meest gebruikte sociale media onder deze groep.
  2. Op 2 staat Instagram met 23%.
  3. En op nummer 3 staat LinkedIn.

Zien wat wij voor je kunnen betekenen?

Wil je meer weten over het beheer van social media en bekijken wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op. Maak gratis en vrijblijvend een afspraak.

Nieuwsbrief

Maandelijks op de hoogte gehouden worden van de laatste trends op gebied van online marketing? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Naam
E-mail